Hur att äta spaghetti

Efter två år kan jag säga att jag älskar Sverige. Men en av de sakerna som gör mig arg på er svenskar är när ni äta spaghetti!:-)

Första gången såg jag min flickvän skära spaghetti, haft jag nästan en stroke. Då jag förstod att alla i Sverige gör så förlät jag henne. I Italien bara barn skära spaghetti som så.
För alla er som älskar Italien, och ni som har planerat en vacker resa till Italien för sommar, här finns det en bra guide för att äta spaghetti som i Italien.
Vi börjar dock med lite etikett:

Etiketten på spaghetti följer dessa enkla regler
-Bred ut servetten i knät, som kan skydda er från en gaffel som slutar illa
– Såga aldrig spaghetti!
– Sked bör inte användas för att hjälpa till att rulla spaghetti eller samla in. Ni måste använda en gaffel. Skeden används endast i södra Italien, men i norr är den inte så populär och uppskattad
– Bettet borde vara diskret och inte alltför stort
– När ni har spaghetti i munnen, försök att inte suga den sista delen, som i Lady och Lufsen. Lätt att ni stänker såsfläckar på alla  dina gäster…

Och här kommer ”proceduren”

Rikta gaffel mot tallriken med endast ett fåtal delar av pasta

Börja alltid från kanterna, aldrig från centrum

Vrid gaffeln i cirklar med fingertopparna
Slutligen, er gaffel skulle vara ganska redo för din mun…. måltiden redo …

Jag föreslår att ni tränar mycket. I Italien är det en fråga om liv eller död , det är darför ni skulle spendera tid på det. Lycka till!!

Dagens ord : Buon appetito (smacklig måltid)

Är du intresserad att plugga italienska på skype med andra personer? Kolla här!

https://upptackitalien.wordpress.com/lar-italienska-med-skype-hela-sverige/

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Hur att äta spaghetti

  1. Inga skriver:

    Men neej! Haha jag äter alltid spagetti med sked och jag var helt säker på att min italienska pojkvän drev med mig när han sa att det var ”förbjudet” här i Rom…..;-)

  2. durruti78 skriver:

    ahah…du hade tur att du är bara i Rome…om du åker norrut det är värre än förbjudet:-) Bor du i Italien

  3. Sam skriver:

    Det här ska jag bli bättre på.

  4. durruti78 skriver:

    hoppas du har redan börjat att träna…snart ska det vara provet;-)

  5. Alessandra skriver:

    Vilket härligt inlägg! Tror jag kunde snurra spaghetti innan jag kunde gå 😉
    Duktig du är på att skriva på Svenska oxå!

  6. Nathalie skriver:

    När jag var i Rom och hemma hos min romerska kompis så serverade hans mamma mig en stor portion spaghetti – samt en gaffel och en sked (kanske bara var deras familj). Jag trodde de var helt vanligt att äta med sked och gaffel där men nu får jag alltså höra något annat hehe.. 🙂

Kommentera

