Lycka till

Enligt en granskning har tio procent av italienarna med sig en amulett när de går ut och 20 procent ändrar väg om de ser en svart katt. Jag känner personer som är rädda att säga nummer 17 och istället säger 16 plus 1, och personer (ibland samma) som känner att deras dag förstörts om de de går ur sängen med vänster fot istället för höger. De skulle aldrig gå under en stege och skulle aldrig börja en resa en fredag, särskilt inte den 17e. 

Skrocken i Italien har verkligen en lång historia. De antika romarna satte redan falliska symboler (som, enligt traditioner, för tur med sig) i hela huset, med mycket lite känsla för stil men med mycket rädsla för gudarna.

Italienare är mycket teatraliska och under tiden uppfann de många sätt för att bli mer tursamma. Här kommer några

Att ta med sig  ett amulett

Hästsko

Kortet av ett helgon i plånboken

Fyrklöver

Göra djävulstecknet.

Att röra testiklarna

Det finns även en regel om man inte har testiklar (kvinnor till exempel). Vad kan hon göra då?Hon måste röra sitt vänstra bröst med sin högra hand. 

Hålla fingrarna i kors

Kortet på Padre Pio i bilen

En sista grej ville jag säga till er svenskar som inte tror på dessa fenomen. En av mina svenska vänner fortsätter att provocera mig genom att prata om bilolyckor när vi är i bilen eller om andra dåliga saker som kan hända under livet, och detta bara för att han vet att jag tror på skock. Gör inte så mot italienare. Det gillar vi inte!!!

Det här inlägget postades i Kultur, Kuriosa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lycka till

  1. helena skriver:

    Hej Luca,
    jodå, jag har bott i Italien i 7 år, så nog vet jag att risken är stor att Belliniparken aldrig blir klar 😉

Kommentera

