En resa till Toscana: Lucca/del 2

Vi kan nu fortsätta vår promenad genom den vackra staden Lucca. Jag lämnade er på Amfiteaters torg. Om ni ännu inte är trötta, är det dags att ta en sväng genom stadens centrum, där man kan beundra Luccas medeltida gator och byggnader.

Luccas huvudgata heter via Fillungo: det är långt och trångt och här kan ni hitta många av stadens affärer.

Genom vår promenad på gatorna kommer ni hitta, om ni är duktiga på kartor:

Piazza San Michele (Piazza=torg)

Piazza San Martino

Piazza Napoleone

Det är inte allt! För alla de där turisterna som verkligen  är nyfikna, finns det mycket mer att se. Luccas centrum föreslogs som UNESCO Världsarv. Om ni har tid måste ni gå till

Torre Guinigi (Torre=torn)   

Under medeltiden visade antalet torn hur mäktig en stad var. Senare förstordes de flesta torn med få undantag. Jag föreslår en tur upp i tornet!

Vi har också Teatro del giglio

Och , varför inte, Luccas vackra villas

Palazzo Ducale

Villa del Magro

Villa Simonini

 Lite utanför staden kan vi besöka villa Torrigiani

Och den vackra parken

Nästa gång ska vi prata om en intressant myt från Lucca. Sen ska vi lämna staden och fortsätta vår resa….

Det här inlägget postades i Toscana och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En resa till Toscana: Lucca/del 2

  1. Alessandra skriver:

    Hej! Tack för kommentaren och mailet 🙂 förstår Italienska i tal, skrift lite svårare och skriva på Italienska kan jag inte alls..! Men jag tror jag förstod vad du skev : ) Om vi kan länka varann?! Självklart, du verkar ha en jätte trevlig blogg! Jag bor dock inte i Italien, är där 2-3 ggr om året. Så det är ingen ”bara Italien” blogg jag har! Men jag länkar dig som sagt gärna! Bor du där nere?

  2. Hej, jättefina bilder du har lagt ut här! Hittade din blogg när jag sökte på Italien, kom därifrån precis innan Jul och ska tillbaka till Siena, Toscana där jag bor. Ska börja följa din blogg nu! Är aktiv i det italienska forumet http://www.Italienforum.NU , kom gärna in där och säg hej och visa gärna upp din blogg för de andra där, skulle nog uppskattas! Kul med alla italienboende!
    //Lotta

Kommentera

