En snabb resa till Rom

Första gång jag besökte Rom var jag bara åtta år. Jag var med min far och tillsammans planerade vi seklets största åtagande. ”Rom byggdes inte på en dag” var det första ordspråk jag lärde mig, men denna dag trodde jag det var möjligt att besöka ”den eviga staden” på en dag.

Först vill jag säga är att det är möjligt. Men bara om ni är riktig starka, ha bråttom och ha stark vilja.

Men om ni åker till Rom, ber jag er att stanna åtminstone mellan tre till fem dagar. Det skulle vara synd att slösa så mycket tid av livet genom att titta på teve eller sova och sen spenderar endast en dag i Rom. I Rom finns kultur, historia och religion i stadens alla hörn.

Det kan, till exempel, hända att i en ful kyrka hittar man en Caravaggio tavla; det kan också vara att världens historia beslutades i ett av alla de tusen palats som man ser i förbifarten.

Om ni, i alla fall, i brist på tiden eller pengar, bara stannar en dag i Rom, så är det vägen ni ska gå. Reglerna är att ni inte kan stanna på en plats mer än tretti minuter och att ni kan inte ta rast, inte även för en bruschetta. Trevlig resa!

Ta tunnelbana och gå ner till Colosseum

Jag är säker ni hörde redan om det! Ni kan förstsätta då och gå genom Keisarfora… (Fori Imperiali)

…till ni kommer till Piazza Venezia och till Viktor Emanuel monument(Vittoriano)

Nästa steg ska vara Piazza Navona men innan ska ni träffa Pantheon

I Piazza Navona kan ni ta en kort rast och äta bästa glass i Italien

 

Snabbt ska vi lämna det, vi har fortfarande mycket att göra. Nästa steg tar oss till Trevifontänen(Fontana di Trevi)

Har ni kastat en mynt?Ska vi förstsätta då?

Efter en lång promenad ska ni komma till Spanska trappan(Piazza di Spagna)

Nu är det dag att ta tunnelbana. Vi ska åka till Peterskyrkan. Vi kan se det bara från utanför, vår tid är nästan slut

Sista steg tar oss till Änglaborgen(Castel Sant´Angelo)

Är det inte Rom den bästa stad i världen?

Det här inlägget postades i Rom och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En snabb resa till Rom

  1. Nina skriver:

    Och vi om vill stanna ett par nätter… vilken del av Rom ska vi helst bo i ? Trevi- Historiska centrum, Tremini, Trastevere eller Colleseum? Tacksam för snabba tips då vi ska iväg om några veckor.
    Vill gärna ha närhet till bra mat och kvälls aktiviteter, iform av god mat och dryck, kanske strosa mellan olika barer och sevärdheter…
    Tacksam för tips!

  2. durruti78 skriver:

    Termini och Trastevere är bästa för att äta. Och ni ska säkert betala mindre. Men gärna gå runt innan ni förstå att restaurangen är för arbetare och inte för turisterna. Ät aldrig för mycket i centrum. Du ska betala jättemycket och inte så gott. Trstevere och Termini är inte så distant från centrum så det är bästa. Kvällarna kan jag inte säga men Rom har tusen platser med personer, så ni skulöle barta besluta var ni vill gå. Glömma inte att göra en trevlig promenad genom monumenter på natten, bara akta dåliga människor. Ha en jättetrevlig resa dit!

Kommentera

