Italienska fraser: Come stai? (Hur mår du?)

maxresdefault

Nu har du möjlighet att hälsa men hur klarar du när det kommer första fråga, alltså

Come stai (Hur mår du) ?

Du måste veta att nästan ingen italienare skulle svara med en enkel ”Bene, grazie”.  Här kan ni se olika sätt som ni kan använda för att svara eller förstå svaret. Jag skriver dem i en skala som går från verkligen dåligt till verkligen bra.

1- Sto malissimo / Sto male (Jag mår jättedålig)

giphy

2- Tiro avanti (jag klarar mig)

k0k56

3- Non c’è male (Inte så illa)

giphy1

4- Abbastanza bene (Ganska bra)

giphy2

4- Sto bene/sto benissimo (Jag mår bra)

barney-stinson-barney-stinson-18274299-373-210

5- Alla grande (Toppen)

brad-pitt

Det är viktigt att veta att italienarna är vanligtvis skrockfulla och då föredrar de mycket mer att använda en neutral ”Abbastanza bene” eller ”Non c’è male”.

Är du intresserad att plugga italienska på skype med andra personer? Kolla här!

https://upptackitalien.wordpress.com/lar-italienska-med-skype-hela-sverige/

Lämna en kommentar